Szeretettel köszöntelek a PILISVÖRÖSVÁRiak és a környező települések lakói közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
PILISVÖRÖSVÁRiak és a környező települések lakói vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a PILISVÖRÖSVÁRiak és a környező települések lakói közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
PILISVÖRÖSVÁRiak és a környező települések lakói vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a PILISVÖRÖSVÁRiak és a környező települések lakói közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
PILISVÖRÖSVÁRiak és a környező települések lakói vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a PILISVÖRÖSVÁRiak és a környező települések lakói közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
 
PILISVÖRÖSVÁRiak és a környező települések lakói vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2010. november 15-én rendeztük meg az 1. Civil Kerekasztal beszélgetést az Öregiskolában. Györgyi Zoltán főépítész és Szathmáry Gergely remeteszőlősi polgármester segítségével alaposan körüljártuk az M0 körgyűrű kérdéskört.
Az esemény ugyan némi késéssel kezdődött. Megnyitottam a rendezvényt és köszöntöttem a körülbelül 25-30 fős hallgatóságot, illetve két előadónkat. Elmondtam, hogy a Civil Kerekasztal célja, hogy 2-3 havonta a helyi civileket és lakosokat összehívva mindig adott témakörbe tartozó témákat körüljárjon és megoldásokat keressen a felmerülő problémákra. Jelen esetben fő témakörünk a KÖRNYEZETÜNK volt, amelybe ezúttal két témát választottam, M0 körgyűrű és Arany János utcai játszótér parkosítás internetes kérdőíveinek gyors kiértékelése. Sajnos utóbbira nem jutott idő, de az eredményeket a hét végén itt olvashatjátok.
18:15 - A megnyitást követően Györgyi Zoltán kezdte meg előadását, amelyben egészen a kezdetektől (1980-as évek első M0-ásd tervei) mutatta be folyamatában a körgyűrű Nagykovácsira vonatkozó információit. Ezúton is köszönöm a részletes és alapos felkészülését Főépítész Úrnak.
Az előadásból megtudhattuk, hogy már 1980-ban készült "Pest Megye Közlekedése, Hírközlése" tervekben is majd, az 1985. "Budapesti Agglomeráció Közúti Közlekedésének Fejlesztési Javaslata" című dokumentumban szerepelt az M0 Nagykovácsi szakasza, gyakorlatilag a Nagykovácsit érintő jelenlegi nyomvonal tervvel. Györgyi Úr felhívta rá a figyelmet, hogy jól látható a terveken mennyire kitolódott az akkori elképzelésekhez képest a déli, délkeleti és keleti szektor nyomvonala, miközben a Nagykovácsi felé eső nyomvonal most is megegyezik az eredetivel.
(A bal oldali a kicsi térképre kattintva megnézheti nagy felbontásban az 1985-ös terveket)
2003-ban fogadták el az Országos Területrendezési Tervet, amely törvénybe foglalta, az M0 hiányzó nyomvonalát is, így a Nagykovácsi felé eső részt is. Már akkor tudható volt, hogy 2x2 sávos autóútra kell számítani. Az akkori nyomvonalat - az akkor még egybetartozó - Nagykovácsi-Remeteszőlős 2004-es Településszerkezeti Tervében (TSZT) fel is tűntették. Fontos megemlíteni, hogy a 2001-es Agglomerációs Terv szintén ezzel a nyomvonallal számol, így már két törvény is kötelezte rá Nagykovácsit, hogy az M0 nyomvonalat kijelölje a terveken.
Ezt követően Györgyi Zoltán részletesen ismertette az A, B és B-C nyomvonalterveket, amelyek korábbi cikkünkben egyben és külön-külön is IDE KATTINTVA MEGTEKINTHETŐEK ÉS LETÖLTHETŐEK.

Az A terv gyakorlatilag megegyezik az OTRT-ben és az Agglomerációs Terveben korábban lefektetett nyomvonallal. Erről azt érdemes tudni, hogy szinte az összes érintett önkormányzat, nemzeti park, civil szervezet kikelt ellene (külön vicc, hogy a terv a remeteszurdokot viadukttal keresztezte volna...).
A B és B-C nyomvonalak szinte végig azonosak, gyakorlatilag Solymáron lemennek a föld alá és a Júlianna-majornál (cserkész park) jön föl a Nagykovácsi csomópont, különbség az alagutak mélységében van. A B terv esetében a solymári Shell kút környékén (Pesthidegkúti-csomópont) kezdődne az alagút, míg a B-C terv esetében a csomópont felszín alatti lenne Pesthidegkúton, körülbelül 1-1,5 kilométerrel a Shell kút előtt már lemenne a föld alá az M0.
Főépítészünk elmondta, hogy az eljárás jelenlegi - konzultációs - szakaszában az illetékes felügyelőség arra volt kíváncsi, hogy az tervek alapján az illetékes önkormányzatok milyen kiegészítő vizsgálatokat (a törvény meghatározza, hogy pontosan milyen elemeket kell eleve belevenni) kérnek a környezeti hatástanulmányban(a törvény meghatározza, hogy pontosan milyen elemeket kell eleve belevenni).
Nagykovácsi az alábbi észrevételeket és igényeket küldte meg:
1. Az A nyomvonal semmilyen formában nem elfogadható a község számára.
B és B-C nyomvonalak:
1.
   A szellőzőaknák (B nyomvonal esetében Erdészháznál!) elhelyezkedése 
és   zaj- illetve szennyezőanyag kibocsátásáról részletes és mélyreható 
  vizsgálatot szeretnének látni.
2. Többlet forgalom becslése és   
forgalom elemzés - az M0 megépülése esetén elképzelhető, hogy sokan a   
Nagykovácsi csomóponton keresztül közelítenék meg a Moszkva teret. Ezért
   az innen-oda vezető jelenleg meglévő utak teljeskörű vizsgálata   
szükséges (hogyan kezelhető a megnövekedett forgalom, a nagyréti   
körforgalom szükséges-e stb.).
3. Az építési forgalom és a kitermelt kő útvonalterveit és úthálózat terhelési kalkulációit is látni akarják.

Nagykovácsi
   álláspontjának megismerése után megkértem Szathmáry Gergelyt,   
Remeteszőlős polgármesterét, hogy ismertesse álláspontjukat és   
észrevételeiket.
Polgármester Úr részletesen elmagyarázta a hallgatóságnak, hogy mi a pontos hatósági folyamata az egész engedélyeztetésnek.
Ezek tehát:
1.
   Előzetes hatástanulmány konzultációs fázis - ez a jelenlegi fázis  
volt,  amely 2010. november 5-én zárult. Itt adhatják le az  
Önkormányzatok az  észrevételeiket, környezeti hatástanulmányban  
kötelezően vizsgálandó  igényeiket. Célja, hogy szűkítsék a részletes  
vizsgálati kört.
2. Részletes környezeti hatástanulmány - A kivitelezőnek (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt - NIF) 2 év áll rendelkezésre, hogy az észrevételek alapján elkészítse a környezeti hatástanulmányt. Ezt általában nem használják ki, hanem előbb meg szokták küldeni az illetékes környezetvédelmi felügyelőségnek a dokumentumot. A felügyelőségnek, önkormányzatoknak, ügyfélként bejelentkezett civil szervezeteknek 90 nap áll rendelkezésére, hogy véleményezzék a környezeti hatástanulmányt. Itt már az önkormányzat elsődleges szakhatósági jogosítványokkal bír, azaz akár meg is vétózhatja a hatástanulmányt és megtagadhatja a környezethasználati engedély kiadását.
3. Egységes környezethasználati engedély kiadása -
  ekkor  kezdődhet meg az építési engedélyeztetési eljárás, amelynek  
végeztével  kezdődhet meg a
4. Konkrét tervezési fázis.
A folyamat alapján jól látható, hogy csak az engedélyeztetés (mivel egységesnek kell lennie, azaz minden érintett önkormányzat, nemzeti park, civil szervezet el kell fogadja) legalább egy 10 éves folyamat. Szathmáry Úr elmondta, hogy az ún. autópálya törvényben elfogadták, hogy az M0-át 2015-ig bezárják, amely ismerve az építendő alagutak hosszát, még mai kezdéssel sem tűnik reálisnak, nemhogy az engedélyek megszerzésével egyetemben. Eleve a dokumentumok is 2020 utáni elkészüléssel számolnak.
Eztán meghallgattuk, hogy Remeteszőlős álláspontja mi volt:
1. Az A nyomvonal részükről is teljes mértékben elfogadhatatlan.
B és B-C nyomvonal
1. A K2-es jelű  
szellőző teljes mértékben  elfogadhatatlan az Erdészház fölött. Az ún.  
inverziós folyamatok miatt  (hideg és meleg levegő helyet cserél  
egymással) az Erdészháznál  található szellőzőkéményből kiáramló  
szennyezett levegő bizonyos  esetekben megállhat a szurdokban.
2.  
Bármilyen szellőző tervezése  esetén részletes zajszennyezési  
vizsgálatra is igényt tartanak. A domb  tetején jelenleg is erősebben  
hallatszik a szurdok alján menő út  forgalmi zaja, ezért a kürtőkön  
keresztül feláramló zaj jelentős  problémát okozhat.
3. Részletes  
talajtani vizsgálatokat kértek, hogy a  Remeteszőlős alatti alagút  
építések által keltett rezgések milyen  hatással lehetnek a felszíni  
építményekre?
4. Karsztvíz  veszélyeztetettsége - (Janits Béla  
kérdezett rá - mivel Remeteszőlős már  elvi kútfúrási engedéllyel  
rendelkezik) komoly hirdogeológiai  vizsgálatok szükségesek, bár az  
előzetes tanulmányok, a meglévő  figyelőkutak és a Budakeszi ill.  
Pesthidegkúti adatok alapján is a  körzetünk alatti karsztvíztest  
legmagasabb pontja kb. 200-250 méterrel  alattunk van. Azonban egyik  
terv sem számol 100 méternél mélyebben futó  alagutakkal. Fontos tudni, 
 hogy a Duna-Ipoly Nemzeti Park kikötötte,  hogy a Remete-hegy  
egyedülállóan fontos képződmény ezért az M0 építése  semmilyen formában 
 sem felszínen, sem felszín alatt nem érintheti.
Ezt követően a hallgatóság kérdezhetett vagy véleményének adhatott hangot:
-
   Többen megemlítették, hogy milyen plusz forgalom várható, valóban   
szükséges-e az M0? Szathmáry Gergely erre elmondta, hogy a jelenlegi   
bővülés ütemét figyelembe véve hamarosan a Nagykovácsi medence saját   
maga forgalmába is bele fog dugulni, tehát túl sok vesztenivaló nincsen.
-
   A forgalmi problémák kapcsán felmerülő kérdés volt, hogy a  
kötöttpályás  közlekedési megoldások tervezése nem került-e szóba, a  
medence  forgalmának csökkentése érdekében. Györgyi Zoltán elmondta,  
hogy a  század elején volt terv kisvasútra (amelyen a szenet  
szállították volna  éjszaka Budapestre). Sajnos ez nem épült meg, pedig 
 arra a nyomvonalra  lehetne most építeni.
- Polgármester Úr 
elmondta,  hogy a 61-es  villamos a BKV legjobb  kihasználtságú járata, 
amelyre a  NATE feltette a  - sajnos költői -  kérdést, hogy ha Prágában
 fel tud  menni villamos a  dombra, itt nem  lehetne-e megoldani 
valahogy?
-  Egyvalaki  kifogásolta, hogy az Önkormányzat 
mérlegelte-e, hogy egy  ilyen mérvű  környezetszennyezés és 
forgalomnövekedés mit művelhet  Nagykovácsival és  Remeteszőlőssel. 
Végeztek-e komolyabb vizsgálatokat  arra nézve, hogy  mekkora forgalom- 
és szennyezetlevegő mennyiségi  növekedését jelent ez a  közvetlen 
közelünkben? Az előadók a  tanulmányokban megkeresték az erre  vonatkozó
 részeket, de ezeket a  kérdező nem fogadta el. Szerinte a  beruházás 
semmiféle pluszt (a  szennyezett levegőn és forgalmon kívül)  nem ad a 
községnek, valamint a  befelé irányuló forgalom a budapesti szűk  
keresztmetszetek miatt  jelentős dugókat fog okozni. Továbbá az uralkodó
  szélirány miatt  Adyligeten és a Nagyréten keresztül pumpáljuk be majd
 a  szennyezett  levegőt Budára.
Frissítés:
A fenti kérdés azért is 
merülhetett föl, mert az OTRT kapcsán Györgyi Zoltán mutatott egy 
tervet, amely bemutatta, hogy egy Észak-Dél irányú gyorsforgalmi út vagy
 autópálya is tervbe van véve, amely Esztergomot köti össze 
Százhalombattával (EU szinten Lengyelországtól - Splitig tartana az 
egész autópálya). Ez az autópálya nem vágja keresztül a  Nagykovácsi 
medencét, valamint az amúgyis szükséges 10-es út felújítás és 
széletsítés miatt valahol Pilicscsaba Telki között menni, azaz pár 
kilométerrel odébb, alagutak és komoly szintemelkedés nélkül meg fog 
épülni egy ilyen út. Íme a térkép:

A vita körülbelül 20 órakor ért véget, bár sokan még ott maradtak kis csoportokban beszélgetni. Az Öregiskolát 20.40 magasságában hagytuk el.
EZÚTON IS KÖSZÖNET GYÖRGYI ZOLTÁNNAK ÉS SZATHMÁRY GERGELYNEK ELŐADÁSUKÉRT ÉS FELKÉSZÜLÉSÜKÉRT!
| 
 | 
 | 
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A község civil szervezetei társaságában ünnepelte az Öregiskola megújulásának 3. születésnapját
Az Öregiskola története
Bemutatkozik: az Öregiskola Közösségi Ház és Könyvtár